ما را دنبال کنید

جستجوگر

آخرین نظرات کاربران

    [Comment_Title] - [Comment_Message] - [Comment_Date]

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 137
  • کل نظرات : 43
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 25
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 28
  • بازديد ديروز : 6
  • بازديد کننده امروز : 26
  • بازديد کننده ديروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 83
  • بازديد ماه : 78
  • بازديد سال : 1,043
  • بازديد کلي : 642,112
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 3.133.121.160
  • مرورگر : Safari 5.1
  • سيستم عامل :

آخرین ارسالی های انجمن

پارک 20 هکتاری در بلوار ساحلی شرقی قرار دارد و از پل پنجم شروع و به خیابان فاطمی زاده ختم می شود.
از جمله پروژه های عمرانی آن می توان به نصب برج های نوری ،نصب پایه پرچم 20 متری ،احداث 2 زمین فوتبال خاکی محلی ،احداث پارکینگ ،اجرای بتنی کوه یخی ،زمین بازی کودکان ،احداث زمین اسکیت ، احداث سرویس بهداشتی ،پیاده رو سازی ، نصب نیمکت پارکی ،احداث جایگاه ،جدولگذاری و چمن کاری و... اشاره نمود.(تصاویر بیشتر پروژه در ادامه ی مطلب)


پارک بانوان به مساحت 80 هزار متر مربع، واقع در اتوبان گلستان جنب آبشار مصنوعی می باشد و شامل امکانات زیر است:
دو باب سوله ورزشی سرپوشیده به ابعاد 52 × 24 ، دریاچه مصنوعی پارک (برکه)، سالن بازیهای مدرن، پارکینگ، زمینهای ورزشی روباز، زمین های ورزشی چند منظوره، ساختمان شیشه ای بازیهای مدرن، زمین بازی کودکان، ساختمان آموزشی فرهنگی و عقیدتی، پیست دوچرخه سواری، دیوار سبز، تندیس، بوفه مرکزی، مسیر ورزشی تندرستی (ست یازده تایی)، سرای محله و ایستگاه سلامت












 

مجموعه تفريحي ورزشي پارك 20 هكتاري ربيع اهواز با حضور مسئولان استاني افتتاح شد.

 

 

به گزارش خبرگزاري ايسنا، اين مجموعه تفريحي ورزشي روز گذشته (پنجم شهريورماه) با حضور استاندار، شهردار اهواز، نماينده مجلس خبرگان، امامان جمعه موقت اهواز و تعدادي از اعضاي شوراي شهر اهواز افتتاح شد.

از امكانات اين مجموعه تفريحي - ورزشي مي‌توان به دو زمين فوتبال استاندارد، سه زمين واليبال ساحلي و معمولي، يك زمين فوتبال ساحلي، يك زمين بسكتبال، يك زمين اسكيت، 5000 اصله درخت، 150 هزار مترمربع چمن‌كاري، آبنماي نوراني، 60 نيمکت و جايگاه آن، وسايل بازي پلي‌اتيلن براي كودكان، وسايل بازي چوبي، وسايل بازي طنابي، كوه يخي، راپل، 14 عدد برج نوري 18 متري، 20 عدد برج نوري 16 متري، 90 هزار نشا گياه پوششي و پاركينگ به ظرفيت 3500 خودرو اشاره كرد.

 

(پارك 20 هكتاري ربيع در انتهاي بلوار شهيد فهميده احداث شده و بزرگترین پارک منطقه یک می باشد.)


 

شهردار اهواز از عمليات ساخت برج تفریحی 60 متري در مجموعه پارك ربيع خبر داد و گفت: این برج در سطح كشور منحصر به فرد است.

 

 

به گزارشخبرگزاریایسنا، منصور کتانباف در مراسم گشایش پارك 20 هکتاری ربيع اهواز، اظهارکرد: در این مجموعه ورزشی و تفریحی دو زمین خاکی فوتبال، یک زمین اسکیت، یک زمین فوتبال و والیبال ساحلی، بسکتبال و والیبال وجود دارد.

وي ادامه ‌داد: از دیگر امکاناتی که در این مجموعه قرار داده شده یک برج تفریحی 60 متری است که معماري اين برج به گونه‌اي است كه شهروندان به صورت پیاده به بالای برج بروند و از کافه تریا و جامپینگی که در بالای برج تعبیه شده، استفاده کنند.

شهردار اهواز افزود: فعالیت‌های شهرداری اهواز در 27 ماه گذشته با برنامه‌اي منظم انجام شده و هم اکنون 27 کیلومتر ساحل‌سازی آماده بهره‌برداری است که 16 کیلومتر آن در 27 ماه گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: زمانی که بحث ساحل‌سازی شهر اهواز مطرح شد تنها 11 کیلومتر ساحل‌سازی در شهر اهواز وجود داشت، در صورتی که امروز 16 کیلومتر دیگر به آن اضافه شده است. همچنین 300 هکتار پارک در 27 ماه گذشته ایجاد شده؛ اکنون نيز مجموعه 8 هکتاری پارك بانوان 50 درصد پیشرفت دارد.

کتانباف اضافه کرد: عمليات ايجاد کمربند سبز اهواز در اسفند سال 90 شروع شد که تا به امروز 500 هکتار آن اجرايي شده و تا آخر سال 700 هکتار دیگر هم تا پایان سال به آن اضافه خواهد شد که در مجموع 1200 هکتار در 30 ماه به بهره‌برداری مي‌رسد.

شهردار اهواز با اشاره به افتتاح 6 زمین ورزشی در محلات اهواز گفت: هر محله باید یک مجموعه ورزشی داشته باشد؛ علاوه بر آن در بيشتر پارک‌های اهواز ایستگاه‌های تندرستی برای ورزش‌های صبح‌گاهی و همگانی نصب شده است.

وی در خصوص سرای محلات اهواز با اشاره به افتتاح سرای محله کوی نبوت تصریح‌ کرد: سراي محله مي‌تواند در ارتقای سطح آموزشی، فرهنگ و موضوع علمی دانش‌آموزان و شهروندان موثر باشد.

کتانباف اظهار کرد: پروژه‌هاي زیرگذر میدان خلیج فارس و میدان شریعتی نيز آغاز به كار كرده که تاکنون پیشرفت خوبی داشته است. پل روگذر میدان جوادالائمه نيز پس از مراحل اداری تحویل پیمانکار مي‌شود. همچنین پل ولایت در حال احداث است که مسیر فرودگاه و شهرك نفت را به هم متصل مي‌كند.

وی در خصوص آسفالت شهر اهواز با بيان اين كه در این مدت حدود 2 میلیون مترمربع آسفالت انجام شده، عنوان‌ کرد: در این مدت بهبود آسفالت اهواز در دستور کار بوده و برای اولین‌بار آسفالت پلمیری در اهواز انجام شد. همچنین معابر و پل های اهواز بازسازی شده كه در همین هفته دولت حدود 62 پروژه آماده بهره‌برداری داریم.

شهردار اهواز گفت: در بحث حمل و نقل شهري نيز علي‌رغم تنگناها، 160 دستگاه اتوبوس کولردار خریداری شده است. در گذشته سهم شهرداری برای خرید هر دستگاه اتوبوس 27 میلیون تومان بود در صورتی که هم اکنون برای خرید هر اتوبوس 400 میلیون تومان پرداخت کرده‌ایم. خوشبختانه شرایط حمل و نقل رو به بهبود است و با رایزنی‌های انجام شده، چند دستگاه دیگر نيز در آینده اضافه خواهد شد.

 

اولین خیر پارک‌ساز خوزستان گفت: هدف از انجام این پروژه ترویج فرهنگ پارک‌سازی، توسعه و گسترش فضای سبز و حفظ و نگه‌داری فضای سبز است.

دکتر سیاوش محمودی در آیین کلنگ‌زنی پارک ارکیده 3 اهواز که ظهر امروز برگزار شد، گفت: ایجاد پارک به عنوان مهم‌ترین مکان تفریحی برای خانواده‌ها است که امیدواریم خیرین به سمت ساخت پارک هم روی بیاورند.

وی عنوان کرد: در این پارک عملیات‌هایی از قبیل کفپوش‌گذاری، پیاده‌روسازی، چمن‌کاری، زیرسازی، خاکبرداری، خاکریزی و تسطیح خاک نباتی، مبلمان، روشنایی، وسایل بازی و ... اجرا خواهد شد.

پارک ارکیده 3 اهواز در محدوده شهرداری منطقه هشت بوده و وسعت آن 17 هزار متر مربع است همچنین سطح فضای سبز این پارک 12 هزار و 750 متر مربع است.

گفتنی است دکتر سیاوش محمودی خیر سازنده این پارک ایده طرح سدهای پلکانی که اکنون در سراسر جهان اجرا می شود را نیز داده است و کمربند سبز اهواز نیز به همت ایشان برای شهروندان اهوازی ساخته می شود.


 
تاريخ اهواز


- وجه تسميه اهواز
برخي ازمورخين قديم، تاريخ بناي اهواز رامربوط به ابتداي دوره ساسانيان واز اقدامات « اردشير بابکان» بنيانگذار اين سلسله دانسته وبرخي نيز آن را ازشهرهاي دوره ايلامي دانسته اندکه توسط اردشير فقط بازسازي شد.عده اي  از مورخين متاخر عنوان نموده اند نام اهواز در دوران باستان(اوکسين) بوده است، درصورتي که بنابر نظر     برخي مورخان اوکسي(Uxi) واوکسيان(Uxian) يوناني شده کلمه(اووج) و (خوز) بوده و اوکسي ها يا همان خوزي ها ساکنين سرزمين خوزستان بوده اند و اين شهر در دوره ايلاميان(تاريانا) (Tareiana) خوانده مي شد. در طول تاريخ شهر اهواز داراي نام هاي متعددي بوده به طوري که (اگي نيز) يوناني شده نام اين شهر است. شهررام، يارام شهر هرمزاردشير، هوزمسير، هرمشير، هومشير، هوجستان واجار، اخواز، سوق الاهواز، خزعليه، ناصريه و... از جمله نام هايي است که برآن نهاده شده است.
حمزه اصفهاني درباره اهواز مي نويسد« هرمز اردشير نام دوشهر است، چون اردشير آن ها رابنا نهاد هريکي را به نام مرکب از نام خود ونام خداي بناميد. آن گاه بزرگان واشراف رادر يکي جاي داد وکسبه وبازاريان را در ديگري. لذا شهر بازاريان به هوجستان واجار معروف شد وعرب معرب نموده، سوق الاهواز خواندند ونام شهر ديگر راهم به عربي هرمشير گفتند وهنگام فتح خوزستان توسط اعراب شهر بزرگان خراب شد وجاي بازاريان بماند.»
ياقوت حموي نيز مي گويد، اهواز جمع (هوز) است وآن در اصل (حوز) بوده است.
بر اساس اطلاعات وآثاربه جاي مانده شهر اهواز درقرون نخستين اسلامي از بزرگ ترين وآبادترين شهرهاي خوزستان بوده وچنان که از نوشته هاي همداني مورخ قرن سوم هجري قمري به دست مي آيد، در حدود پنجاه هزار خانواده در اين شهر سکونت داشته اند.
شهر اهواز به وسيله نهري به نام(شاهجرد) که در بالاي سد اهواز از کارون جدا مي شد، به دو محله تقسيم مي گرديد و پلي به نام (پل هنوان) بر روي آن احداث شده بود که دو بخش را به هم وصل مي کرد. محله غربي که بين رودخانه و نهر مذکور واقع شده بود، (جزيره) نام داشت ومحله دوم به نام (مدينه) در شرق نهر قرار داشت. بخش مدينه            بزرگ تر از بخش جزيره وداراي بازارهاي بزرگ بود ومسجد جامع شهر نيز در اين قسمت واقع شده بود.
علارغم رونق وشکوه چندين قرنه اين شهر، به دليل درگيري هاي فراواني که از قرن سوم تا پنجم هجري قمري در خوزستان رخ داد و به دليل آنکه کانون بسياري از وقايع مانند حملات زنگيان، صفاريان، ديلميان و... بود و       اين درگيري ها نا امني و چپاول هاي مکرر شهر را به دنبال داشت، براي مدتي حدود هشتصد سال از مرکزيت استان افتاد و اين رونق و مرکزيت به شهر شوشتر انتقال يافت. البته شکسته شدن سد اهواز، زلزله هاي متعدد و بيماريي مانند وبا و طاعون نيز که چندين بار موجب مهاجرت مردم از اهواز شد در اين ويراني وبيرونقي موثربوده است.        بنابر برخي روايات تاريخي علي رغم اينکه تا قرن پنجم هجري قمري، هفتاد وهفت شهر در خوزستان زير نظر اهواز          به عنوان مرکز اين ايالت قرار داشت، امابه مرور از اين زمان به بعد شهر تبديل به روستايي کوچک مي شود و       اين وضعيت تا سال 1303 هجري شمسي ادامه پيدا کرد.
 
§   دوره امويان و عباسيان:
 
در زمان خلافت عمر اکثر مردم به جز اقليت هاي صابئي ومسيحي مسلمان شدند. در روزگاري که خلفاي اموي وعباسي قدرت وچيرگي داشتند اهواز منبع ماليات هاي نقدي و جنسي  بود وهرگاه دستگاه خلافت دست خوش آشفتگي مي شد، اين شهر ميدان کارزار رقيبان ومخالفان وعرصه قتل عام وغارت وانواع ستمگري مي گرديد. به عنوان مثال در زمان خلافت (مهتدي عباسي) بردگان سياه آفريقايي که از بازار برده فروشي زنگار خريداري مي شدند وبه همين نام هم شهرت داشتند قيام نمودند ودر جنگ وگريز پانزده ساله خود، برخي از نواحي خلافت عباسي را تحت تصرف درآوردند. و در رمضان سال256 هجري قمري وارد اهواز شدند. ابن اثير در اين باره مي نويسد:« زنگيان چون به اهواز رسيدند همه مردمان وسپاهيان از هراس ايشان مي گريختند وجز اندکي نماندند. پس به شهر درآمدند وآن را در هم کوبيدند.»
از ديگر رويدادهاي مهم تاريخي اين دوران فتح اهواز توسط يعقوب ليث صفاري سر سلاله صفاريان و باز پس گيري شهر قارت شده از زنگيان است.
 
§   دوره آل زيار وآل بويه:
 
مردآويج پسر زيار و طلايه دار سلسله آل زيار(433-316 ه ق) پس از تسخير مناطق طبرستان، همدان، قم، کاشان واصفهان، لشکريان خليفه را در اهواز شکست داد وقلمرو خود را هم مرز با قلمرو خليفه نمود.
در زمان آل بويه، به دليل تمايل وتوجه ايشان به مسايل فرهنگي، مذهبي و آباداني سرزمين هاي تحت سيطره اشان، اهواز مورد توجه قرار گرفت وپل قديمي(هندوان) که بر رودخانه کارون قرار داشت و تنها مسجد شهر که مشرف بر رود بود به زيبايي بازسازي شد. در اين دوره اهواز از نظر اقتصادي وتجاري چنان توسعه يافت که همراه با خراج سالانه آن که مبلغ بيست وپنج هزار درهم بود، هزار رطل شکر نيز که از نظر مرغوبيت ضرب المثل زمان خود بود براي سلطان فرستاده مي شد.
 
§   دوره مغولان و تيموريان:
 
مغولها در سال 616هجري قمري به ايران حمله کردند و چهل سال بعد در سال656 هجري قمري خوزستان توسط جانشينان چنگيز فتح شد اما به علت بي رونقي و ويراني اهواز از قرن پنجم هجري، شهر در معادلات سياسي، اجتماعي اين دوره نقش موثري نداشته است واين روند تا حدود هشت قرن بعد ادامه يافت.
 
§   دوره قاجاريه:
 
در ابتداي کار قاجاريه، خوزستان به چند بخش تقسيم شده بود.شهر هاي شوشتر، بهبهان، دزفول و.. و قبايل عرب هرکدام با حاکمي مستقل وبه دور از پذيرش حکومت آقامحمدخان قاجار به سرمي بردند. اما پس از مرگ        آقا محمدخان و روي کارآمدن فتحعلي شاه، خوزستان به دوبخش تقسيم شد، بخش شمال وغرب شامل شوشتر، دزفول و هويزه جزو کرمانشاهان شد و بخش جنوب و شرق شامل رامهرمز، فلاحيه (شادگان) و هنديجان جزو فارس گرديد.
پس از وقوع جنگ جهاني اول(1293 هجري شمسي) و علي رغم اعلام بي طرفي دولت ايران، ارتش متفقين(انگليس و روسيه) از شمال وجنوب کشور را اشغال کرده و کشتي هاي انگليسي در کارون لنگر انداختند. و در سال1293 هجري شمسي شهرهاي آبادان، خرمشهر و اهواز را اشغال کردند. با اشغال اهواز انگليسي ها در منطقه امانيه فعلي اردوگاه نظامي برپاساختند و در دي ماه 1293 هجري شمسي دو گردان ارتش عثماني براي کمک به عشايرخوزستان درپانزده کيلومتري غرب اهواز(ميدان جهاد، غدير يا تپه المنيور، بين اهواز وحميديه) مستقر واردوگاه خود رابرپاساختندو در اسفند همان سال ارتش انگليس با همراهي طرفداران شيخ خزعل به سوي منطقه غدير حرکت نموده و جنگ آغازشد. سرانجام نيروهاي ترک عثماني به خاطررسيدن دستور عقب نشيني از طرف فرماندهي کل عثماني و نياز به آنها درجبهه ديگر، در فروردين1294 هجري شمسي اهواز را ترک کردند وعشاير عرب نيز به خاطر نداشتن امکانات جنگي وتسحيلات نظامي مدرن وعدم رهبري واحد، دست از ادامه مبارزه برداشته وبه خانه هاي خود بازگشتند.سپس سران عشاير مورد تعقيب و انتقام سخت ارتش روس وشيخ خزعل قرار گرفتند.
 
§   بندر ناصريه وتولد دوباره اهواز:
 
در آغاز حکومت ناصرالدين شاه قاجار وضعيت عمومي اهواز رضايت بخش نبود تا اينکه با آزاد شدن کشتي راني در کارون براي کشورهاي خارجي در سال1306هجري قمري(1266 هجري شمسي) نخستين سنگ بناي اهواز نوين گذاشته شد. البته از همان ابتدا به دليل نفوذ انگلستان درخليج فارس وانحصار بازارتجاري اين حوزه در واقع تنها بهره بردار اين امتياز بود.

 

برای دیدن ادامه مطلب به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

درباره ما

par30rap | پارسےرپ
The Best Persian Rap & Hip-Hop+ 24/7 پارسےرپ رسانه آزاد و بدون سانسور

نویسندگان

پیوندهای روزانه

نظرسنجی

نظر شما درباره مطالب سایت چیست ؟

دوست دارید رسانه پاتوق61 در چه زمینه ای فعالیت کند ؟

رپر مورد علاقه شما؟!